Thursday, January 8, 2009

Gaya Pemakanan Organik

Baru-baru ini kita sering dengar tentang pemakanan organik. Didalam dada akhbar dan juga media massa sering kali membuat liputan tentang pemakanan organik. Di negara barat terutama di negara eropah yg maju dan di USA, gaya pemakanan oganik adalah adalah biasa dan telah lama wujud. Apa yg org barat pentingkan adalah kesihatan. Itulah tujuan pemakanan organik yg sebenarnya. Gaya pemakanan organik adalah gaya pemakanan yg sihat. Jadi setiap sumber makanan mereka adalah dari sumber pemakanan organik. Di negara kita antara celebrity yg mengamalkan pemakanan organik adalah Sazzy Falak.

Apakah pemakan organik tesebut???

Organik boleh juga didefinisikan sebagai sumber yg asli. Pihak Kesihatan pernah mengeluarkan kenyataan tentang ayam daging yg dimakan kebanyakan kita seharian, ayam tersebut disuntik dengan chemical yg membolehkan ayam tersebut menjadi cepat besar dan dijual. Untung dulu baru kira sihat. Ini adalah salah. Kesannya kepada kesihatan sehingga memboleh bawa mudarat seperti kanser dan lain-lain penyakit. Maka lahirlah ayam organik dari HPA dengan produk seperti Radix Fried Chicken. Dari segi kesihatan, ia amatlah baik. Tetapi adakah pemakanan organik ini terhad kepada ayam tersebut sahaja??? Sebenarnya TIDAK. Oleh kerana kurangnya promosi, sumber makanan organik di negara kita sukar diperolehi padahal hakikatnya pasarannya di negara kita amatlah luas. Soal harganya pula, hanya tinggi sedikit berbanding dengan yg biasa tetapi ianya amat berbaloi untuk kesihatan.

Di negara kita sebenarnya pemakanan organik amat dituntut oleh doktor2 dan pakar pemakanan.

Mengapa pemakanan organik???

Secara amnya semua orang tahu tentang pemakanan organik untuk kesihatan. Kenapa??? Sebabnya pemakanan organik ini mempunyai protein yg tinggi, bebas bahan kimia, rendah lemak, omega 3 yg tinggi, dan zat2 lain yg baik untuk kesihatan.

Kenapa keli kanvas adalah organik??

Klasifikasi organik sesuatu ternakan bergantung kepada sumber makanan yg diberi kepada ternakan. Maksudnya, utk menghasilkan ternakan yg organik, sumber makanan yg diberi kepada ternakan perlulah berasal dari bahan yg organik juga. Contohnya palet ikan keli. Palet ini berprotein tinggi dan rendah lemak serta dibuat dari campuran bahan-bahan organik serta bebas kimia. Hasilnya, ikan yg membesar dengan pemakanan berkhasiat itu akan menjadi ikan yg lebih berkhasiat serta jauh lebih bermutu (kurang hanyir dan lemak) berbanding ikan yg dibesarkan dengan makanan seperti perut haiwan, bangkai ataupun najis haiwan lain.

bersambung....

No comments: